“Transcending all knowledge” / “Toda ciencia trascendiendo”

(from the poem “Stanzas concerning an ecstasy experienced in

high contemplation.”)

 

I entered into unknowing,

 and there I remained unknowing

transcending all knowledge

 

…He who truly arrives there

cuts free from himself;

all that he knew before

now seems worthless,

and his knowledge so soars

that he is left in unknowing

transcending all knowledge

 

…This knowledge in unknowing

is so overwhelming

that wise men disputing

can never overthrow it,

for their knowledge does not reach

to the understanding of not understanding,

transcending all knowledge.”

 

Often times, we trust too much in our own knowledge. We

become intellectual prideful because we think we know what is best for

ourselves and even what is best for the world. We think we have the answers

when in fact we do not. If we look back five years ago, we will see how much

our knowledge and beliefs have changed since then. The beliefs I have now I

would have deemed as false five years ago. Why, then, when I come to believe in

something, I become so arrogant as to say that I have no false beliefs within

me. Saint John of the Cross wants to get away from all of this and enter into

the contemplation of God, which is so far above human understanding that it

makes all knowledge of this world seem silly. There is a contradiction in all

of this. Normally, knowing is seen as better than not knowing. However, in this

case, we must enter into a place we do not know which is above all knowledge,

that is, the essence of God.

 

 

 

(del poema “Coplas

del mismo hechas sobre un éxtasis de harta contemplación.”)

 

 

Entréme donde no supe,

y quedéme no sabiendo,

toda ciencia trascendiendo

 

…El que allí

llega de vero

de sí mismo

desfallece;

cuanto sabía

primero

mucho bajo le

parece,

y su ciencia

tanto crece,

que se queda no

sabiendo,

toda ciencia trascendiendo

 

…Este saber no

sabiendo

es de tan alto

poder,

que los sabios

arguyendo

jamás le pueden vencer;

que no llega su

saber

a no entender

entendiendo,

toda ciencia trascendiendo.”

 

A menudo,

confiamos demasiado en nuestra propia inteligencia. Nos hacemos llenos de

orgullo intelectual porque creemos que sabemos lo que es lo mejor para nosotros

y aun lo que es lo mejor para el mundo. Creemos que tenemos las respuestas

cuando de hecho no. Si miramos hace cinco años, vemos cuanto ha cambiado nuestra

inteligencia y creencias desde entonces. Las creencias que tengo ahora las

habría considerado como falsas hace cinco años. ¿Por qué, entonces, cuando

venga a creer en algo, me pongo tan arrogante como decir que no tengo creencias

falsas dentro de mí? San Juan de la Cruz quiere salir de todo de esto y entrar

en la contemplación de Dios, la cual es tan lejos sobre comprensión humana que

hace que toda ciencia de este mundo parece tonta. Hay una contradicción en todo

de esto. Por lo general, saber es visto como mejor que no saber. Sin embargo,

en este caso, tenemos que entrar en un lugar que no conocemos lo cual es sobre

toda ciencia, es decir, la esencia de Dios.

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