“for I-don’t-know-what which is so gladly found” / “por un no sé qué que se halla por ventura”

(from the poem “A gloss [with a spiritual meaning]”)

 

Not for all of beauty

will I ever lose myself,

but for I-don’t-know-what

which is so gladly gained…

 

…I will never lose myself

for that which the senses

can take in here,

nor for all the mind can hold,

no matter how lofty,

nor for grace or beauty,

but only for I-don’t-know-what

which is so gladly found.”

 

 

When we become attached to that which is not God, we experience torment and anxiety. Saint John of the Cross emphasizes the importance of being attached to God alone. The good news is, God gives us created things to enjoy and use as means to reach Him. However, we must never be attached to these things but only God who John calls “I-don’t-know-what”. This is because God is different than created things. Creator and creation are not the same. We are quite familiar with created things by means of our senses. These things we know well. But God is different. He is above us and so we cannot know Him like we do created things. He is a mystery. The paradox is that we do not know what He is yet we can find Him anyway. He becomes a found mystery yet still a mystery. We must have the confidence that we will never lose ourselves for created things but only for God. We will never lose ourselves for knowledge, money, popularity, family, or beauty, “but only for I-don’t-know-what which is so gladly found”.

 

 

(del poema “Glosa ‘a lo divino’”)

 

Por toda la hermosura

nunca yo me perderé,

sino por un no sé qué

que se alcanza por ventura…

 

…Por lo que por el sentido

puede acá comprehenderse

y todo lo que entenderse,

aunque sea muy subido,

ni por gracia y hermosura

yo nunca me perderé,

sino por un no sé qué

que se halla por ventura.”

 

Cuando nos hagamos conjuntados con lo que no es Dios, experimentamos tormento y ansiedad. San Juan de la Cruz enfatiza la importancia de ser conjuntados con sólo Dios. Las buenas noticias son que Dios nos da cosas creadas para gozarse y usarse como medios para alcanzar a Él. Sin embargo, nunca tenemos que ser conjuntados con estas cosas sino sólo con Dios quien Juan llama “un no sé qué”. Esto es porque Dios es diferente que cosas creadas. Creador y creación no son iguales. Conocemos bien cosas creadas a través de nuestros sentidos. Estas cosas sabemos bien. Pero Dios es diferente. Él está sobre nosotros y así que no podemos conocer a Él como conocemos cosas creadas. Él es un misterio. La paradoja es que no sabemos qué es Dios pero de todos modos podemos hallar a Él. Él se hace un misterio hallado pero todavía un misterio. Tenemos que tener la confianza que nunca nos perderemos por cosas creadas sino por Dios. Nunca nos perderemos por ciencia, dinero, popularidad, familia, ni hermosura, “sino por un no sé qué que se halla por ventura.”

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